Ordförandebloggen

emil-blogg

I höjd med molnen i Lund

I onsdags var jag i Lund för att delta under avslutningen för Sveriges Elevkårers projekt Hybris. Under hösten har åtta elevkårer tillsammans med fyra av våra samarbetspartners fått stöd i utförandet av varsitt projekt för att ta elevkåren till ytterligare

Kvalitetsarbete i skolan

Under förra veckan deltog jag på Swedish Institute for Quality, SIQ rikskonferens Bättre Skola. Sveriges Elevkårer ingår i domarkommittén som varje år utser en skola som förtjänar en kvalitetsutmärkelse. Årets vinnare var Falu Frigymnasium som genom sitt systematiska arbete skapat

Cyberattacker och referensgruppsmöten

Innan jag blev ordförande för Sveriges Elevkårer har jag studerat statsvetenskap vid Göteborgs Universitet, och under hösten har jag haft praktik på Riksdagens Internationella Kansli där jag jobbar med Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa och talmannens inkommande besök.

Nytt år och ny mandatperiod

Bild: Sveriges Elevkårers presidium: Erik Kochbati, Lina Hultqvist och Max Holm Vid midnatt när många av oss skålade glasen, ropade 2017 och tog suddiga bilder på raketer gick jag formellt på rollen som ordförande för Sveriges Elevkårer. Det är ett

Lite tankar om digitalisering

Digitaliseringen är en omstridd fråga i svensk skoldebatt. Det som diskuteras är inte bara hur digitala verktyg ska användas utan också om det överhuvudtaget ska användas. De som förespråkar digitalisering pratar ofta om möjligheterna och de som är motståndare lyfter

Tankar om vår nya gymnasieminister

I tisdags meddelade statsminister Löfven att Anna Ekström blir ny gymnasie- och kunskapslyftsminister. Hyllningarna har haglat i såväl press som sociala medier. Och det med rätta. Anna har med sin gedigna erfarenhet inom såväl skola som andra politiska områden väldigt

Bra med satsning på elevhälsan

Från och med i höst är det möjligt för skolhuvudmän att söka statsbidrag för att öka bemanningen i elevhälsan. Ni kan läsa mer om det här. Satsningen är efterlängtad bland många, inte bara professionen själv, utan även av eleverna. Vi